Headlines
Objavljeno: četvrtak, 1. kolovoza 2013.
Članak napisao: Unknown

Propast filma u ničijoj zemlji

Obrana i zaštita, film scenariste i redatelja Bobe Jelčića, osvojio je sedam Zlatnih arena na nedavno završenom, šezdesetom po redu, dakle jubilarnom, Festivalu igranog filma u Puli. Nikada u povijesti tog, u ona davna doba najvećeg jugoslavenskog, danas hrvatskog festivala, jedan film nije dobio sedam najvažnijih - najbolji film, režija, scenario, muška i ženska glavna uloga, kamera, scenografija - od ukupno dvanaest Arena, plus obje nagrade kritike: Oktavijan i Fedora.
Jelčić je rođeni Mostarac, ali se i školovao i kao autor - prvo pozorišni, pa evo i filmski - ostvario u Hrvatskoj, u Zagrebu, pa bi upis njegovih nagrada na listu uspjeha bosanskohercegovačke kinematografije, bio čisti bezobrazluk i ozbiljan napad na svete činjenice. Ipak, naša kinematografija ima razloga za slavlje, kako se to već kaže na jeziku žurnalističkih fraza: Zlatnu arenu za najbolju žensku ulogu dobila je sarajevska glumica Nada Đurevska, dok je onu za kameru osvojio - makar je preciznije reći: zaslužio - Erol Zupčević iz, je li, Sarajeva. Postoji, međutim, u svemu tome jedan mali problem. Razloga za slavlje, rekoh, ima, ali nema ko slaviti: mi, naime, kinematografije nemamo, a ni sa filmom općenito ne stojimo najbolje.
Prije pulske premijere, Obrana i zaštita je prikazana na Berlinaleu, onom sa kojeg su se trijumfalno vratili Danis Tanović i Nazif Mujić, redatelj i privremeni glumac u filmu Jedan dan u životu berača željeza; filmu za koji se prije može reći da „no”, nego „low budget”; snimljenom jer je, jednostavno, priča koju priča to tražila. Ima od toga puno, sigurno pet, ako ne i više godina: u gluho doba, u nekoj zagrebačkoj zadimljenoj kafani je na noćnom redu je bila tema - bosanski film. Jedna, što bi se reklo, eminentna hrvatska pjevačica, daleko inteligentnija od vlastitih djela, je rekla nešto kao: „Znate što je problem bosanskog filma?”. Njen sugovornik, dugogodišnji filmski radnik sa iskustvom na produkcijama od Crne Gore do Hollywooda, je odmah uzvratio: „Bosanski film nema problem. Bosanski film ima Oscara”.
I danas, bosanski filma ima Oscara, ali i problema za izvoz. Samo što je, eto, potražnja za njima mala. Početak ovogodišnjeg Festivala igranog filma u Puli, najuspješnija bosanskohercegovačka redateljica, Jasmila Žbanić, dočekala je u Istri. Ona tamo, bez i jedne konvertibilme marke u budžetu, ali sa kunama i eurima u njemu, privodi kraju snimanje filma Otok ljubavi, za koji je scenario napisala sa našim, globalno najpoznatijim piscem,Aleksandrom Hemonom. Otok ljubavi je, da podsjetimo, Fondacija za kinematografiju FBiH, proglasila - pedofilskim!
Eto tako je do pred svoj kraj došla ona čuvena priča o bosanskohercegovačkom filmu, našem najuspješnijem kulturnom proizvodu, brandu i još nečemu čemu sam zaboravio ime. A započela je, sjećamo se, euforično. Danis Tanović je domovini poklonio najveću filmsku nagradu i mi smo se sjetili Šibe Krvavca, Bate čengića, Mirze Idrizovića, Ivice Matića, Sidrana i Kusturice… Vratilo nam se, dobro ne svima, znanje o pravljenju filmova. Onda jeAhmed Imamović dobio nagradu Evropske filmske akademije, Jasmila Žbanić Zlatnog medvjeda, da bi u međuvremenu Pjer Žalicarežirao zapravo prvi postratni regionalni hit - ne toliko zbog broja gledatelja, koliko zbog percepcije u bivšoj Jugoslaviji - film Gori vatra. Pamtite ta vremena, kako nećete kada je bilo prekjučer, u kojima se neuspjehom smatralo samo učešće na najvećim festivalima, a mediji mjerili učinke autora u utrci za najbolji bh. film svih vremena, ikada i inače. Toliko smo se osjećali velikima, da su vijesti o Zlatnoj areniEmiru Hadžihafizbegoviću za ulogu u Karauli Rajka Grlića ili tome da je nagradu za najbolju mušku ulogu u Puli, prvi puta u historiji dobio naturščik, dječak, Toni Grga - jedva našle prostora novinama, negdje između čitulja i TV programa.
Lijepo je bilo dok je trajalo, a trajalo je začuđujuće dugo: svih ovih godina od Ničije zemlje do ničega, nije uspostavljen, razrađen i očuvan sistem u kojem bosanskohercegovački film ne ovisi isključivo o entuzijazmu autoru i autorica i ne predstavlja nešto što nastaje usprkos sistemu, umjesto zahvaljujući njemu.
Ima nekog vraga u činjenici da su bivši, dugogodišnji federalni ministar kulture, Gavrilo Grahovac, i producent Ademir Kenović, osnivanje Fondacije za kinematografiju FBiH dogovorili na groblju Bare u Sarajevu. Otkako je napravljena, pa do dana današnjeg, ta Fondacija nije bila ništa drugo do pokriće za klijentelizam, često i amaterizam, neodgovornost čak i prema vlastitim pravilima, sve uz budžet nedovoljan za jedan jedini igrani film. Nema u kratkoj povijesti Fondacije godine bez skandala, za koje su, da se ne lažemo, često najzaslužniji bili naši filmski radnici i radnice: uvijek spremni braniti principe do prvog, vitalnog ličnog interesa da se neke pare uzmu, pa kako god i bez obzira na posljedice.
Za razliku od puno toga drugog u majci domovini svih svjetskih apsurda, sistemskom rješavanju problema bosanskohercegovačke kinematografije nikada nisu smetali mirovni sporazumi, ustavna rješenja, entiteti, Dodik, HDZ, islamofobija, vehabije, ovaj, onaj…ali jesu oni koji u tom, uhodanom, poštenom sustavu ne bi mogli manipulirati ili računati na korist od manipulacija izazvanih lobiranjem, kako se inače i ljepše naziva kombinovani pritisak na red, zakon i opće dobro. Duga je lista grijeha Fondacije i Ministarstva kulture, ali nije puno, ako je uopće, kraći spisak eminentnih bosanskohercegovačkih filmskih autora i autorica, krivih što danas imamo Oscara, a nemamo film; što je svaka mogućnost rješavanja problema sistemski uništena u združenom zločinačkom poduhvatu birokratije i gramzivosti, sujeta i neznanja.
U ovolikoj zemlji prosječno bi se godišnje trebala snimati tri, najviše četiri igrana filma. Tako, barem, kažu famozni evropski standardi. Mi smo, kao i obično, sve to malo modifikovali, pa se u BiH svakih tri, četiri godine snimi do dva i pol filma. I to je manje - više sve što je ostalo od silne euforije, velikih uspjeha, vremena u kojem smo mislili da se filmovi snimaju za festivale, a nagrade doživljavali kao ordenje nadaleko čuvenoj bosanskohercegovačkoj darovitosti i pratećoj superironosti.
Ako, dakle, više imamo ikakvog razloga za optimizam, onda ga valja tražiti u činjenici da je talenat kao i voda: uvijek nađe put. Dokazali su to, neki dan, Nada Đurevska i Erol Zupčević: glavna glumica i direktor fotografije u sjajnom filmu Bobe jelčića.
(TIP/Radiosarajevo.ba/Autor:Emir Imamović)

O autoru članka

Objavio članak: Unknown on 19:55. Oznake: . Pratite naše objave preko: RSS 2.0. Komentiraj!

Objavio članak; Unknown on 19:55. Oznake: . Prati naše objave preko: RSS 2.0. Neslažeš se? Komentiraj!

0 komentari for "Propast filma u ničijoj zemlji"

Leave a reply

Video